dinsdag 27 december 2016

Kurklederen Portemonnee


Een nieuwe uitdaging was het maken van een portemonnee, nou ja het namaken van een bestaande portemonnee 😉. Nam mijn eigen beurs als voorbeeld omdat ik dat model erg praktisch vind. Al babbelend met mijn moeder over dat ik een patroon aan het maken was voor een kurk-leren exemplaar vertelde ze mij dat portemonnee's altijd voor rechtshandig gebruik gemaakt zijn. Omdat zij linkshandig is zitten de bankpasjes altijd onderste boven en de ritssluiting aan de "verkeerde kant" Uitgaande van de beurs die ze nu heeft in ieder geval, ongeveer dezelfde als die van mij.

Mooi, ik was wel even toe aan wat afleiding door wat denkwerk. En heb, nadat ik de patroondelen uit het laatste stukje kurkleer (50 by 67,5 cm by K-Bas Ik haalde er al twee handtassen uit hier en hier) had gehaald, de portemonnee al puzzelend en nadenkend in elkaar gest(r)ikt.

Daarbij maakte ik gebruik van dubbelzijdig plakband om de naden op elkaar te plakken voordat ik de naad doorstikte. Want het gebruik van spelden gaat niet ivm de gaten die het achterlaat en wonderclips waren in dit geval veel te groot voor dit friemelwerk. Stikken deed ik met een leernaald.
Aan de achterzijde een rits met aan een kant een zijkant zodat het ritsvakje zich wat kan openen. Later bevestigde ik daar een strook bruine stof op wat een zakje vormt voor het kleingeld.
 De zijkanten heb ik uit een strook dun kurk-leren band (bij BastelZentrum Goch gekocht) gehaald. Lekker dun maar wel sterk volgens mij. Gepuzzel hoe dit vast te stikken en het netjes te krijgen.
Voor de bankpasjes een strook kurkleer, daarin met gaatjestang gaatjes geknipt en daar tussenin opengesneden met een klein rolmesje. De afstanden en maatvoering overgenomen van mijn eigen beurs.
De sluiting is middels een kam snap, gebruikte dit voor het eerst en ben er blij mee. De volgende keer wel beter nadenken over de plek. Nu zit ik op een plek voor een pasje........
Na een avondje stikken zat de portemonnee in elkaar. Maar of ik het nu nog weer kan reproduceren? Ben zo handig geweest niks op te schrijven en heb ook geen foto's gemaakt. We zullen zien. Er ligt in ieder geval nog een stuk Croco kurkleer klaar.


Mijn moeder heeft de linkshandige kurklederen portemonnee in ieder geval al meteen in gebruik genomen.!



7 opmerkingen:

  1. Prachtige portemonnee is dit geworden. Mag ik een keer op les bij je?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, wat gaaf! Heerlijk om even te puzzelen, maar het lijkt me ook erg prigelen geweest.
    Je moeder komt tip top voor de dag met haar tasje en portemonnee, en dan ook nog met de linkshandige variant. Echt super.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi gemaakt, super modelletje. Heb je een patroontje gemaakt van dit model of Is het te verkrijgen via jou.
    Thnx

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je laat weten wat je er van vindt!