zondag 2 maart 2014

Recensie boek "Naaien en Stikken" van Tessa Everlegh

In mijn vorige Blog schreef ik al over de Boekpresentatie bij Textielstad van het boek Naaien en Stikken van Tessa Evelegh van Uitgeverij Tirion waarbij ik aanwezig mocht zijn.

Inmiddels de tijd gehad om het boek eens lekker door te bladeren en te kijken welke projecten hierin beschreven staan. Het zijn 30 hele verschillende projecten, van keukenschort, woonkussen, zomerjurk, gordijnen tot een tas. Heel divers en voor elk wat wils. De moeilijkheidsgraad wordt aan gegeven door knopen, van 1 knoop voor de absolute beginners tot 5 knopen voor de wat lastiger patronen voor de meer gevorderde naaisters. Een aantal projecten springen er wat mij betreft uit en dat zijn de zomerjurk, blouse met kraagje, simpel maar chique kussen, Promjurk en natuurlijk de Tas.
Zomerjurk
Promjurk
De Tas
Blouse met kraagje
Eenvoudig toch chique kussen
Bovenstaande projecten zou ik zeker uit het boek willen maken!

Het boek begint met een korte uitleg over het naaien, patronen, stoffen en de benodigdheden die je daar voor nodig hebt, geïllustreerd met mooie foto's uit een oude naaidoos. Dan komen de 30 verschillende projecten.
De patronen in het boek zijn op drie manieren te verkrijgen, het patroon van een tuniek is bijgevoegd, 20 andere patronen zijn te downloaden via een webpagina en alle patronen staan op schaal in het boek en zijn middels patroonpapier met ruitjes te vergroten. Dat laatste heeft niet mijn voorkeur, zo patronen moeten vergroten vind ik lastig, dan heb ik het sneller vanuit mijn basispatroon zelf getekend!

Bij elk project staat een uitgebreide beschrijving met duidelijke tekeningen. Volgens mij moet een beginnende naaister hier zeker mee uit de voeten kunnen. Achterin het boek staat nog verdere uitleg van de verschillende naaitechnieken die in het boek gebruikt worden.
Enige kanttekening die ik kan vinden is de pasvorm van de kleding (en dat komt natuurlijk omdat ik al mijn kleding op maat maak), wil je echt een perfect passende outfit hebben dan zou je het kledingstuk eerst uit een stuk goedkoop katoentje (ongebleekt katoen) kunnen maken (of oud dekbed) Dat kan dan zonder beleg, voering of rits en verdere afwerking uiteraard. Dan bekijken hoe de maatvoering en pasvorm is door dit samen met een vriendin af te passen en afspelden. Deze correcties breng je over naar het patroon. Vervolgens maak je in de echte stof een perfect zittende outfit!

Het is een prachtig boek, mooi vormgegeven met leuke projecten. Zeker een aanrader!
Wil je er even online in bladeren? Dat kan hier!

Gegevens van het boek:
Auteur: Tessa Evelegh
Titel: Naaien & Stikken
Prijs: €24,99

ISBN: 9789043916684


Tijdens de workshop maakte ik het hemdje uit het boek, daar schrijf ik binnenkort over!

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuke post over het boek! Ik denk dat 1 van mijn volgende projecten het simpele jurkje gaat zijn dat in het boek staat met oranje polka dot stof. Ik vind die echt super mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor het delen van het boek, er staan leuke dingen in.
    Ben benieuwd naar jouw hemdje, die is ook een van mijn favorieten.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je laat weten wat je er van vindt!