maandag 17 maart 2014

Cal-deken Week 11 en meer haakwerk

Inmiddels is het al weer week 11 van de Cal-deken (Chrochet Along Strependeken) en vordert de deken heel gestaag. Deze week hele gemakkelijke toeren. Maar week 10 was weer wat lastiger. Dit was namelijk de chevronsteek, met meerderen en minderen en halve, hele en dubbele stokjes onstaat er een zigzag steek. Dat was dus weer even goed tellen en bij de les blijven.
Voor de chevronsteek heb ik zelf een tulpensteek toegevoegd. Er waren maar liefst drie manieren om deze steek uit te voeren. En na wat uitproberen, uithalen en opnieuw uitproberen ben ik blij met mij variant. De andere varianten waren wat opener en lieten gaten zien in de deken.



Deze steek heb ik gebruikt en onderstaande foto is van een andere variant.

Het haken is me zo goed bevallen dat ik inmiddels ook een omslagdoek heb gehaakt. Deze is gehaakt n.a.v. een patroon van de Fournituren en Wolwinkel 't Kluske in Uden. In deze winkel met een ouderwetse uitstraling staan moeder en zoon. Waarbij de zoon ook zeer veel verstand heeft van o.a. haken en deze omslagdoek bedacht heeft. Bij het kopen van wol krijg je het patroon en uitgebreide mondelinge toelichting. Ik kon er met mijn beginners ervaring goed mee uit de voeten!



De wol is vrij dik en ik heb de omslagdoek gehaakt met naald nr 7. De gebruikte steek is de granny stripe. Omdat ik op mijn naaikamer onder een schuin dakraam zit trekt het daar wel eens koud op, nu kan ik lekker mijn omslagdoek omdoen!

Zusterlief zag mijn gehaak en vroeg of ik geen nieuwe omslagdoek voor haar kon maken. Zelf heeft ze eentje die versleten is, de fut is uit de wol. Omdat de huidige stola haar zo goed bevalt vroeg ze of ik die kon namaken. Allereerst ben ik op zoek gegaan naar het patroon.
Op de facebook haakgroepen een foto van de omslagdoek gepost en gevraagt of iemand een patroon daarvan wist. In mum van tijd werd ik voorzien van vele suggestie's. Waarvan eentje precies het patroon was.
Eerst zat ik er een tijdje tegenaan te hikken, zo'n tekenpatroon lezen is wel weer ff wennen. En snap ik het allemaal wel wat daar staat. Maar afgelopen week op een avond een goedkoop bolletje wol, het patroon en haaknaald gepakt en er mee aan de slag gegaan. En het is me gelukt!!!
Supertrots dat ik het helemaal zelf heb uitgeprobeerd en uitgevogeld heb. Nu op zoek naar een fijne bol wol gecombineerd met zijde oid. om daar de uiteindelijke omslagdoek van te maken.
We haken vrolijk door! 


1 opmerking:

  1. Zo dat ziet er veelbelovend uit. Je deken schiet ook al lekker op.

    Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je laat weten wat je er van vindt!