dinsdag 11 januari 2011

Moulin Rouge Rijgkorset

Voila! Mijn eerste werkstuk van het nieuwe jaar is klaar: Het Moulin Rouge Rijgkorset.
Hier heb ik erg lang aan gewerkt. Ik ben er in Januari/Februari vorig jaar er mee ben begonnen en heb er steeds in fases aan gewerkt. Tijdens de kerst en vorige week weer opgepakt voor de laatste klusjes en de afwerking en vandaag eindelijk het laatste drukkertje erop genaaid. Goed gevoel dat het rijgkorset nu af is want 13 februari komen we vanuit het lingerieforum met een club dames bij elkaar om verder te werken aan het Victoriaans rijgkorset. Hiervoor heb ik de toile al klaar. Kan al mijn aandacht naar het volgende korset!
 Maar nu even over dit korset. 5 jaar geleden heb ik bij HenriĆ«tte Strijbosch een cursus rijgkorset gedaan en daar was dit rijgkorset het resultaat van. Nu wilde ik een rijgkorset maken met schouderbanden. Vorig jaar Februari op de open lingerieles het patroon getekend op basis van Bella Hendriks haar methode, daarna voor de les in Maart een toile gemaakt en afgepast. Vervolgens in fases het definitieve korset gemaakt. Hier zit naast naaimachine werk ook veel naaiwerk met de hand in. In dit rijgkorset heb ik een rits verwerkt waardoor het aan en uittrekken iets eenvoudiger wordt. Je hoeft dan niet elke keer je te laten inrijgen. Vast rijgen dient wel met hulp te gebeuren, leuke taak voor mijn lief ;-).



Ik ben benieuwd wanneer er een gelegenheid komt waarbij ik het rijgkorset kan dragen. Maar ik heb dit eigenlijk voor de kennis en ervaring gemaakt, en vind het gewoon leuk om te doen.

2 opmerkingen:

  1. Beste Tialda, je korset is prachtig. Ik heb een vraag over de rits. Heb je een deelbare rits gebruikt? En zo ja, lukt het je dan om de rits zelf onder je arm dicht te maken? Ik wil zelf namelijk ook zo'n soort korset maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Petra, sorry voor late reactie deze is in de vakantie er doorheen geslipt.
      Ik heb een deelbare rits gebruikt die ik van boven naar beneden dicht trek. Dit lukt me zelfstandig. Alhoewel met hulp het gemakkelijker gaat. Later trek je dan de vetersluiting aan en strik je die vast.

      Verwijderen

Leuk als je laat weten wat je er van vindt!