zondag 17 oktober 2010

Tutorial: Zelf schouderbanden maken van omvouwelastiek c.q. elastisch biaisband

Soms lukt het niet om aan schouderbanden te komen in de juiste kleur. Wanneer er van omvouw elastiek wel deze kleur wel aanwezig is (omdat je deze bijv. al hebt verwerkt in je BH, zoals ik in de decolleterand) kun je daar simpel schouderbanden van maken.
Mijn ervaring is wanneer je omvouw elastiek alleen dubbel stikt dit te weinig steun geeft. Vandaar nu het idee om 2 delen omvouw elastiek in elkaar te schuiven en door te stikken. Hierdoor krijg je een wat dikkere en stevigere schouderband.
Hoe doe je dat?
Heel simpel, je legt 2 stukken omvouwelastiek van 50 cm in elkaar. De binnenkanten van een helft tegen elkaar.
Deze delen stik je met een kleine zigzagsteek (2 mm by 2 mm) aan elkaar.
Vervolgens speld je dit dubbel vast.

Ik heb dit doorgestikt met een Bernina steek 329, een rechte steek met een kleine zijwaartse steek die ik heel smal heb gezet waardoor het een rechte steek lijkt, maar die wel heel rekbaar is.

Let ook op het voetje wat ik gebruik, een heel handig voetje hiervoor maar ook voor beugelband.
En dan is je schouderband klaar!
Natuurlijk kun je die schouderband ook doorstikken met een kleine zigzagsteek (zie hieronder) of met de lockmachine.
Er is een nadeel: De schouderband wordt vrij dik, dus je schuifjes moeten ruim genoeg zijn en ook weer niet te breed want dan gaat ie draaien. Maar als alternatief een prima oplossing!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk als je laat weten wat je er van vindt!