zondag 3 augustus 2014

Bezoek aan Textielmuseum

Op donderdag 31 July ben ik samen met Jos een dagje op stap geweest naar Tilburg. Al heel lang stond het Textielmuseum op ons lijstje. Maar nu hadden ze een tentoonstelling waardoor ik er nu absoluut naar toe wilde. Namelijk de tentoonstelling Artist Textiles, Picasso to Warhole. Een overzicht van 20ste eeuw stofontwerpen van wereld beroemde kunstenaars. 
Op dit moment ben ik nog hard aan het nadenken over hoe ik mijn jurk voor de modeshow van modevakschool Cuppens Geurs in Nov. 2014 met het thema Mode en Kunst vorm zal geven. De jurk heb ik al getekend, alleen hoe zal ik het uitvoeren? Met welke stof? En hoe bedrukt? Of geborduurd? Ik kwam er nog niet uit, maar na bezoek aan Textielmuseum ben ik weer erg geïnspireerd en zie ik het resultaat al voor me!





Uiteraard ook de rest van de het Textielmuseum bekeken. Zeer de moeite waard. Zowel de tentoonstellingen als de oude machines uit de dekenfabriek en het Textiellab waar vandaag de dag nog steeds van alles wordt gemaakt. Van theedoeken, tafellakens tot in opdracht van kunstenaars die iets laten maken.
Er zijn diverse machines te bewonderen die het allemaal ook nog doen!
Zoals de rondbrei machine

Wat een soort veter wordt....

Je kon zelf draaien aan zo'n machine

Machinaal weven...

En in de oude Damast weverij stonden nog de oude weefgetouwen

Een heel werk om dit soort weefgetouwen te moeten inrijgen!

Na een smakelijke lunch hebben we nog even een bezoekje gebracht aan Textielstad alwaar ik nog even inspiratie heb opgedaan voor mogelijke stoffen voor mijn modeshow jurk. En ik kocht daar zooltjes voor Espadrilles waar ik mijn eigen schoenen van ga maken! Hoe leuk is dat! Wordt vervolgt...

Groetjes Tialda





2 opmerkingen:

  1. Was weer een heel leuke en gezellige dag en het museum was zeker het bezoek waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is toch zo dichtbij en toch...ik ben er nog nooit geweest. Fijn dat jullie het zo leuk hebben gehad. Succes met je nieuwe jurk.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je laat weten wat je er van vindt!